Veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen voor u op een rijtje

Hoe meld ik me aan op e-makelaar?

Om u aan te melden op e-makelaar dient u eerst een Verkoop Pakket te kiezen. Dat kan een Basis of een Funda Pakket zijn. Eventueel kunt u aanvullende producten of diensten toevoegen aan uw winkelwagen. Nadat u uw gegevens heeft ingevuld en heeft afgerekend, ontvangt u per mail een link waarmee u uw account kunt activeren. U krijgt dan toegang tot uw persoonlijke module waarmee u kunt beginnen om uw woning in de verkoop te plaatsen. De module wijst de weg. Als u bepaalde zaken niet weet, dan kunt u deze overslaan. Deze kunnen later altijd worden toegevoegd aan uw account.
Ook ontvangt u een opdrachtbevestiging en een instructiemail met nadere uitleg.  En mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd bellen met 088 235 0123.

Hoe zet ik mijn huis te koop op e-makelaar?

Om uw woning te plaatsen op e-makelaar dient u eerst een Verkoop Pakket te kiezen. Dat kan een Basis of een Funda Pakket zijn. Eventueel kunt u aanvullende producten of diensten toevoegen aan uw winkelwagen. Nadat u uw gegevens heeft ingevuld en heeft afgerekend, ontvangt u per mail een link waarmee u uw account kunt activeren. U krijgt dan toegang tot uw persoonlijke module waarmee u kunt beginnen om uw woning in de verkoop te plaatsen. De module wijst de weg. Als u bepaalde zaken niet weet, dan kunt u deze overslaan. Deze kunnen later altijd worden toegevoegd in uw account.
Ook ontvangt u een opdrachtbevestiging en een instructiemail met nadere uitleg.  En mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd bellen met 088 235 0123.

Welke formulieren, documenten en gegevens heb ik nodig om mijn woning te verkopen?

Over het algemeen zijn de volgende gegevens nodig bij het te koop zetten van uw huis:

- bewijs van eigendom van het huis (dit is de akte van levering)  
- kopie legitimatiebewijs van alle eigenaren van de woning 
- ingevulde lijst van roerende zaken die u mee wilt verkopen (wordt door ons toegestuurd)
- ingevulde vragenlijst van de NVM (wordt door ons toegestuurd)
- ingevulde VvE vragenlijst (wordt door ons toegestuurd)
- documenten van de Vereniging van Eigenaren (indien u in een appartement woont) 
- splitsingsakte (indien u in een appartement woont).

In sommige gevallen hebben we aanvullend nodig:
- akte van verdeling (in geval van scheiding)
- akte van erfrecht (in geval van overlijden)

Wij kunnen een woning pas in de verkoop plaatsen zodra alle noodzakelijke documenten in ons bezit zijn. De documenten kunt u inscannen en naar ons mailen, of per post naar ons opsturen (alleen kopieën, enkelzijdig en zonder nietjes!).

Wanneer ontvang ik het advies over de vraagprijs van mijn woning?

Zodra u alle gegevens over uw woning in uw persoonlijke module heeft ingevoerd ontvangt u  binnen 5 werkdagen een vraagprijsadvies.

Wat is het verschil tussen een taxatierapport en een waardebepaling?

Een taxatierapport is een volledig en uitgebreid rapport waarin de waarde van uw huis wordt vastgelegd en waarin de eigenschappen van uw woning worden omschreven. Een taxatierapport is nodig wanneer u een nieuwe hypotheek afsluit. Een waardebepaling is een verklaring van een NVM-makelaar waarin de woonoppervlakte, de verwachte verkoopwaarde en het vraagprijsadvies van een woning worden aangegeven. Een waardebepaling kan niet gebruikt worden voor het verkrijgen van een hypotheek.

Wat is de overeenkomst van een waardebepaling en een taxatie?

Zowel een waardebepaling als een taxatie worden uitgevoerd door een taxateur. Het verloop van beide is hetzelfde en de taxateur zal om dezelfde stukken vragen. Verder worden er in zowel een taxatierapport als in een waardebepaling bedragen afgegeven over de verwachte opbrengst en de vraagprijs. Deze bedragen zullen ook met elkaar overeen komen.
Het verschil zit hem vooral in de uitgebreidheid van het rapport en de toepassing ervan. Bij een taxatie ontvangt u een uitgebreid en officieel erkend taxatierapport dat u nodig hebt bij het afsluiten van een hypotheek. Bij een waardebepaling worden de woonoppervlakte, de verwachte verkoopwaarde en het vraagprijsadvies van de woning aangegeven in een verslag. Een waardebepaling helpt u om uw woning goed in de verkoop te zetten.

Hoe verloopt de taxatie en/of waardebepaling van mijn woning?

Beide verlopen hetzelfde. De taxateur zal het huis van binnen en buiten inspecteren. De oppervlakte van de woning en van het perceel worden vastgesteld en de inhoud wordt bepaald. Verder zal hij/zij eventuele juridische en bouwtechnische zaken met u doornemen. Tot slot zal hij de verwachte opbrengst en vraagprijs vaststellen. Dit gebeurt op basis van de bevindingen, de prijshistorie en de kennis van de lokale woningmarkt.

Is het advies dat ik over de vraagprijs ontvang bindend?

Nee, dat is niet bindend. U kunt afwijken van het advies dat dat u van ons ontvangt. Bedenk echter wel dat de waarde van uw woning zorgvuldig bestudeerd is door de makelaar en dat er goed gekeken is naar refererende woningen in uw buurt en reële vierkante meter prijzen. De makelaar die u adviseert is deskundig en ervaren en zal altijd een reëel vraagprijsadvies afgeven.

Ik ben het niet eens met de adviesprijs van de taxateur. Kan ik hier wat aan doen?

Het is verstandig in dat geval contact op te nemen met ons kantoor en te vragen naar de makelaar die het advies heeft geschreven. Hij of zij kan uitleg geven over de totstandkoming van het advies. Het advies dat wordt gegeven is een zorgvuldig NVM-advies dat onder meer is gebaseerd op de cijfers van de lokale markt en de inzichten van de NVM-makelaar/taxateur. Het is een advies waarvan wij als NVM-kantoor denken dat de woning binnen een redelijke termijn verkocht kan worden. De woningmarkt van het moment speelt hier uiteraard ook een rol in. Een nieuw advies afgeven doen we in de regel niet (tenzij er verkeerde aannames zijn gemaakt). Daarnaast is het een advies, het is niet bindend. Uiteindelijk staat het u vrij om zelf de vraagprijs te bepalen. Het is immers uw huis!

Wat wordt er bedoeld met het energielabel?

Het energielabel (of EPA-certificaat) geeft aan hoe energiezuinig een huis is (mate van isolatie, zuinigheid van verwarming of warmwaterinstallaties, ventilatie etc.). Iedere huiseigenaar is sinds 1 januari 2008 wettelijk verplicht een energielabel te overhandigen bij verkoop of verhuur van het huis. Alleen als de koper en verkoper nadrukkelijk zijn overeengekomen dat het energielabel niet nodig is, mag er verkocht worden zonder energielabel. Meestal wordt deze afspraak in een artikel in de koopakte opgenomen.

Wanneer kan ik mijn woning te koop zetten?

Zodra alle gegevens van uw woning volledig zijn ingevoerd en wij alle stukken hebben ontvangen, kan uw woning te koop gezet worden. Dit doet u door een mail te sturen naar [email protected].

Als ik niet alle stukken compleet heb, kan ik dan toch mijn huis te koop zetten?

Dat is niet mogelijk. Wij kunnen uw woning pas te koop zetten zodra uw dossier compleet is. Met andere woorden, als wij alle stukken hebben ontvangen.

Ik heb geen eigendomsbewijs/akte van levering/splitsingsakte meer.

Bij het Kadaster zijn alle notariële aktes opvraagbaar. U kunt hier zelf de betreffende aktes bestellen, maar tegen een vergoeding kunnen wij het ook voor u doen. De kosten hiervan bedragen € 25,-.

Hoeveel foto's mag ik maximaal opnemen in mijn woningpresentatie?

Een onbeperkt aantal! Wij hebben geen maximum aantal foto's. Houd echter voor uzelf in de gaten dat de foto's die u plaatst goede foto's zijn en daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal van uw huis. Veel van dezelfde soort foto’s wordt saai en ook bij een teveel aan foto’s zal een geïnteresseerde sneller zijn aandacht verliezen. Kies dus vooral de goede, onderscheidende, scherpe en mooie foto's.

Hoe maak ik goede verkoopfoto’s van mijn woning?

Maak de foto’s van de buitenkant bij voorkeur op een zonnige dag. Het interieur van een huis komt het best tot zijn recht als de woning netjes en opgeruimd is (lees: zo leeg mogelijk). Zorg ook binnen voor voldoende licht. Maak voldoende foto’s zodat er een volledig beeld van de woning ontstaat en u naderhand de beste foto’s kunt kiezen. Maak de foto’s bij voorkeur liggend en niet te zwaar (500 KB tot 1 MB is meer dan genoeg). Plaats alleen scherpe foto’s. Als het niet lukt om goede foto’s te maken, dan kunt u dit aan ons uitbesteden. Wij zorgen er dan voor dat er een professionele woningfotograaf bij u langs komt. Dat kan al vanaf €129,-.

Hoe schrijf ik een goede verkooptekst?

Een goede tekst start met een opening die aantrekt en nieuwsgierig maakt. Wees duidelijk over de sterke punten van het huis (denk aan alles wat uw huis bijzonder maakt, bijvoorbeeld woongemak, authentieke details, renovatie, veel kamers, privacy, tuin, etc.). Daarna volgt een uitgebreidere omschrijving, waarbij u de lezer ‘rondleid’ door uw woning. Vermeld ook de eventuele pluspunten van de omgeving (zoals winkelcentra, scholen, natuurgebied, stadscentrum of juist rustige woonwijk, uitgaans- of culturele gelegenheden, etc.). U kunt andere advertenties van onze site als voorbeeld gebruiken, of u kunt eens op Funda kijken. Gebruik korte zinnen, vermijd afkortingen, taalfouten en moeilijke woorden.
Als het niet lukt om een goede tekst te schrijven, dan kunt u dit aan ons uitbesteden. Voor € 100,- verzorgen wij uw verkooptekst.

Wie zet mijn woning op Funda?

Dat doen wij. Zodra alle gegevens zijn ingevoerd en uw dossier compleet is en u de uiteindelijke vraagpijs aan ons per mail heeft doorgegeven, melden wij uw woning aan bij Funda. Binnen 3 werkdagen is uw woning op Funda te zien. 

Hoe lang duurt het voordat mijn woning op Funda staat?

Binnen 3 werkdagen is uw woning zichtbaar op Funda. Zodra alle gegevens zijn ingevoerd, uw dossier compleet is en u de uiteindelijke vraagprijs aan ons heeft doorgegeven, melden wij uw woning aan bij Funda.

Hoe lang blijft mijn woning bij e-makelaar en op Funda te koop staan?

De opdracht die u ons heeft gegeven heeft een looptijd van 1 jaar. Een maand voordat deze periode afloopt vragen we u of u de opdracht met weer een jaar wilt verlengen. De kosten hiervan bedragen € 150,-.

Kan ik mijn recreatiewoning ook op e-makelaar te koop zetten?

 

Ja. U kunt een recreatiewoning bij e-makelaar in de verkoop plaatsen. Hier zijn meer kosten aan verbonden ad. € 100,-. Uw woning komt dan op Funda te staan onder de recreatiewoningen.

Stel dat ik mijn gegevens wil wijzigen. Kan ik dat zelf doen?

Tot aan het moment dat uw huis officieel te koop staat kunt u zelf uw gegevens aanpassen. Zodra het huis te koop staat aangeboden kan dit niet meer automatisch, omdat het huis onder andere ook op Funda staat. In dat geval kunt u uw gewenste wijzigingen aan ons doorgeven. Wij zorgen er dan voor dat deze wijzigingen worden doorgevoerd in de advertentie.

Kan ik mijn gegevens wijzigen terwijl mijn woning al in de verkoop staat?

Ja, dat kan altijd. Als u de wijzigingen per mail aan ons doorgeeft dan zorgen wij er voor dat een en ander in het systeem wordt doorgevoerd.

Waar moet ik op letten bij een bezichtiging?

Een bezichtiging begeleiden is niet moeilijk. Zorg er wel voor dat de woning opgeruimd, netjes en schoon is en dat er voldoende licht is in alle ruimtes. Zorg ervoor dat geïnteresseerden zich thuis en op hun gemak voelen. Geef ze alle tijd en laat ze alle (kritische) vragen stellen die ze hebben. Als u een vraag eens niet kunt beantwoorden is dat helemaal niet erg. Geef aan dat u het zult navragen en dat u er op terug komt. Wij helpen u in dat geval met het beantwoorden. Vertel de geïnteresseerden over uw huis en buurt en laat hen de sterke punten zien. Soms vinden mensen het prettig om even alleen door het huis te lopen zodat ze vrijer met elkaar kunnen overleggen. Geef hen die gelegenheid. 
 

Hoeveel tijd moet ik inplannen voor een bezichtiging?

De tijd die een bezichtiging kost is afhankelijk van de omvang van een huis, van degene die rondleidt en van degene die komt kijken. Een bezichtiging kan in een half uur worden gedaan. Neem voor de eerste bezichtigingen de tijd. De ervaring leert hoe lang de bezichtigingen gemiddeld bij u duren.

Wat moet ik doen na een bezichtiging?

Na een bezichtiging moet u afwachten. Dat is erg spannend. Wil de geïnteresseerde nog een bezichtiging of is er geen verdere interesse (en waarom dan niet?). Of wil iemand een bod uitbrengen? Houd in gedachten dat een potentiële koper zeker van zich zal laten horen bij interesse.

Iemand heeft tijdens een bezichtiging een bod uitgebracht. Wat moet ik doen?

Als iemand tijdens een bezichtiging een bod heeft uitgebracht dan moet u deze persoon doorverwijzen naar de site van e-makelaar of e-makelaar laten bellen op 088 235 0123. Wij zullen altijd vragen het bod per mail ([email protected]) te bevestigen. Een makelaar van e-makelaar voert de onderhandelingen. Uiteraard doen we dat in continu overleg met u en zetten we geen stap zonder dat u ons daar opdracht toe geeft. Maak gebruik van onze kennis, ervaring en advies en ga niet zelf in op het bod.

Wat houdt de ‘meldingsplicht verkoper’ in?

De ‘meldingsplicht verkoper’ betekent dat de verkoper de gebreken die hem bekend zijn aan een geïnteresseerde moet melden. Dit geldt niet voor gebreken die duidelijk zichtbaar zijn voor de geïnteresseerde. Zoals bijvoorbeeld een zichtbare lekkage in de badkamer. Ook moet de verkoper de rechten van anderen op zijn perceel melden aan de geïnteresseerde. De potentiële koper wordt zo goed op de hoogte gesteld voordat hij tot aankoop over gaat.

Iemand heeft tijdens een bezichtiging een bod uitgebracht. Wat moet ik doen?


Als iemand tijdens een bezichtiging een bod heeft uitgebracht dan moet u deze persoon doorverwijzen naar de site van e-makelaar of e-makelaar laten bellen op 088 235 0123. Wij zullen altijd vragen het bod per mail ([email protected]) te bevestigen. Een makelaar van e-makelaar voert de onderhandelingen. Uiteraard doen we dat in continu overleg met u en zetten we geen stap zonder dat u ons daar opdracht toe geeft. Maak gebruik van onze kennis, ervaring en advies en ga niet zelf in op het bod.

Hoe verlopen de onderhandelingen?

Een geïnteresseerde plaatst een bod via de site of per mail aan e-makelaar. Een makelaar van e-makelaar controleert het bod en adviseert u. U kunt het bod accepteren, afwijzen of een tegenvoorstel plaatsen. Zodra u een tegenvoorstel plaatst bent u in onderhandeling. Deze onderhandeling moet u eerst afronden alvorens u met een nieuwe geïnteresseerde in onderhandeling treedt. 

Mag ik doorgaan met bezichtigen als ik al in onderhandeling ben?

Ja, dat mag. U bent in onderhandeling en weet niet zeker of u daar uit gaat komen. Maar u mag niet met een tweede partij in onderhandeling gaan. Dat mag pas wanneer de onderhandelingen met de eerste partij zijn afgerond. De tweede partij mag overigens wel een bod uitbrengen. Hier mag geen reactie op worden gegeven totdat de onderhandelingen met de eerste partij zijn afgerond. Wel kunt u in dit geval de tweede partij om een uiterst bod vragen. Als dat hoger is dan het uiterste bod van de eerste partij, dan kunt u de onderhandelingen met de eerste partij beëindigen. Daar hoeft u geen geldige reden voor op te geven. Let op: in geen geval mag u bedragen noemen aan geïnteresseerden en hen tegen elkaar op laten bieden.

Zodra een bod geaccepteerd is, is het dan bindend? 

Meestal wordt een bod geplaatst onder voorbehoud. Dat kan zijn onder voorbehoud van financiering (dus onder het voorbehoud dat er een hypotheek wordt verstrekt aan de koper) of onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring.

Wat zijn ontbindende voorwaarden?

Ontbindende voorwaarden worden in een koopovereenkomst opgenomen om in bepaalde gevallen de koop te kunnen ontbinden. Ontbindende voorwaarden staan niet automatisch in elke koopovereenkomst. De koper moet ze laten opnemen in het koopcontract. De eventuele ontbindende voorwaarden komen tijdens de onderhandelingen altijd aan de orde.

Moet ik altijd akkoord gaan met de ontbindende voorwaarde die een koper stelt?

Nee, dat hoeft niet. Maar sommige ontbindende voorwaarden zijn wel heel gangbaar, zoals het voorbehoud van financiering of het voorbehoud van een bouwtechnische keuring.

Hoe lang gelden de ontbindende voorwaarden?

De duur van de ontbindende voorwaarden spreekt u af met de kopende partij en wordt vastgelegd in de koopovereenkomst. Meestal gaat het om een periode van 4 tot 6 weken.

Wat is de wettelijke bedenktijd en hoe lang duurt deze?

Iedere koper heeft een wettelijke bedenktijd van 3 dagen. Die 3 dagen volgen op de dag dat de koper de tussen partijen opgemaakte koopakte heeft ontvangen. De bedenktijd eindigt om 24.00 uur van de laatste dag die van de bedenktijd deel uitmaakt.

Wordt er met de 3 dagen wettelijke bedenktijd ‘dagen’of ‘werkdagen’ bedoeld?

Het gaat om 3 dagen. Dus stel een koper heeft op vrijdag een koopakte ontvangen, dan gaat zijn bedenktijd op zaterdag in en eindigt op maandagnacht 24.00 / dinsdag 0.00.

Wat betekent ‘onder voorbehoud van financiering’?

‘Onder voorbehoud van financiering’ is een gangbare ontbindende voorwaarde en wil zeggen dat de koop bindend is mìts de financiering/hypotheek er van rond komt. Als dit niet lukt kan de koop worden ontbonden. De periode waarin een financiering rond moet komen wordt onderling afgesproken. Meestal nemen we 5 tot 6 weken in acht, nadat een bod geaccepteerd is. In overleg kan hiervan altijd worden afgeweken. 
 

Wat betekent ‘onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring’?

Onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring is een zeer gangbare ontbindende voorwaarde. De meeste kopers willen dan ook een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Zij willen er zeker van zijn dat het huis dat ze kopen in de staat verkeert die zij verwachten en bovendien hebben ze te maken met een onderzoeksplicht. De afspraak hierbij kan zijn dat de koop ontbonden wordt zodra het herstel van de gevonden gebreken boven een bepaald bedrag uitkomt.

Zal ik zelf een bouwtechnische keuring uit laten voeren?

Soms kan het gunstig zijn om als verkoper zelf een bouwkundige keuring uit te laten voeren, voordat de woning in de verkoop gaat. Bijvoorbeeld als uw huis in goede bouwtechnische staat verkeert. Dat geeft potentiële kopers vertrouwen en dit kan een positieve invloed hebben op de hoogte van de biedingen. De afhandeling van het koopproces wordt hier aanzienlijk door verkort, omdat de koper geen keuring meer hoeft te laten uitvoeren. En de koper hoeft de bouwtechnische staat van de woning ook niet meer als ontbindende voorwaarde in de overeenkomst op te laten nemen.

Wat houdt de ‘NVM No Risk Clausule’ in?

De ‘NVM No-Risk Clausule’ houdt in dat een koper uw woning koopt onder voorbehoud dat zijn of haar eigen woning wordt verkocht binnen een gestelde termijn. Het wordt ook wel ‘voorbehoud verkoop eigen woning’ genoemd. De No Risk Clausule wordt opgenomen in de koopovereenkomst.

Wat betekent ‘onder voorbehoud verkrijgen woonvergunning’?

In sommige gemeenten is het zo dat – onder een bepaalde verkoopprijs – een huisvestingsvergunning moet worden aangevraagd. Zonder deze vergunning mag de koper namelijk niet in het huis wonen. Onder voorbehoud verkrijgen woonvergunning is dan een gangbare ontbindende voorwaarde. 
 

Wie bepaalt de datum van overdracht?

De datum van overdracht (ook wel ‘transportdatum’) worden door de koper en de verkoper bepaald tijdens de onderhandelingen. 

Wanneer plak ik de “verkocht”-sticker op mijn “te koop”-bord?

Wacht hiermee totdat de periode van de ontbindende voorwaarden is verstreken. De koop is nu definitief, waarna u de “verkocht”-sticker kunt plakken.
 

Wanneer ontvang ik de koopakte? 

Wij maken een koopakte altijd zo snel mogelijk op. Maar zorgvuldigheid gaat ons boven alles. Zodra er overeenstemming is over de verkoopprijs, aanvaardingsdatum en de ontbindende voorwaarden worden alle gegevens verzameld en bevestigd in een mail aan alle partijen. Vervolgens verzoeken we zowel koper als verkoper een personalia-formulier in te vullen en dient de koper ons de notaris van zijn keuze door te geven. Zodra we deze gegevens ontvangen hebben kunnen we de koopakte opmaken. We streven er naar om de koopakte dan zo snel mogelijk toe te sturen, maar uiterlijk binnen vijf werkdagen.

Wat is een waarborgsom?

Bij de verkoop van een woning is er altijd een waarborgsom of een bankgarantie van de koper vereist. De waarborgsom bedraagt 10% van de koopsom en wordt vastgelegd in de koopovereenkomst. De koper dient de waarborgsom te storten op de rekening van het door hem of haar gekozen notariskantoor. Kiest de koper voor een bankgarantie, dan dient deze binnen de afgesproken termijn in het bezit van de notaris te zijn.

Waarom is er een waarborgsom van de koper vereist?

Een waarborgsom is belangrijk voor u als verkoper. Indien de koper, na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden in de koopakte, zijn verplichtingen jegens u niet nakomt (lees: van de koop af ziet), kunt u aanspraak maken op de waarborgsom. De waarborgsom is door de koper gestort bij de notaris en bedraagt 10% van de koopsom.

Hoe en wanneer ontvang ik de koopsom?

De notaris maakt tijdens de eigendomsoverdracht van uw woning, ook de financiële afwikkeling in orde. De koopsom zal op uw rekening worden bijgeschreven nadat een eventuele hypotheekschuld die nog op de woning staat in mindering is gebracht.

Wat te doen als er gebreken na levering van de woning naar voren komen?

Indien een koper gebreken aan de woning vast stelt, dan moet dit zo snel mogelijk bij de aankopend makelaar gemeld worden (indien ingeschakeld bij aankoop) of bij de verkopend makelaar. De makelaar kan dit bespreken met de verkoper en in overleg kan besloten worden of het gebrek verholpen kan worden.

Wat is een waardeverklaring?

De waardeverklaring is een verklaring van een NVM-makelaar waarin de verwachte verkoopwaarde en de executiewaarde van een woning wordt aangegeven.

Wat is het verschil tussen een taxatierapport en een waardeverklaring?

Een taxatierapport is een volledig en uitgebreid rapport waarin de waarde van een woning wordt vastgelegd en de eigenschappen van de woning worden omschreven. Een taxatierapport is nodig wanneer u een nieuwe hypotheek afsluit. Een waardeverklaring is een verklaring van een NVM-makelaar waarin alleen de verwachte verkoopwaarde en de executiewaarde van de woning wordt aangegeven. Een waardeverklaring kan een hypotheekverstrekker nodig hebben om overwaarde of restschuld te kunnen berekenen.

Heb ik altijd een waardeverklaring nodig?

Nee, u heeft niet altijd een waardeverklaring nodig. Uw hypotheekverstrekker kan echter om een waardeverklaring vragen als u een huis wilt kopen terwijl uw huidige woning in de verkoop staat. Deze heeft hij nodig om de overwaarde of restschuld te kunnen berekenen. De waardeverklaring is een verklaring van een NVM-makelaar waarin de verkoopwaarde en de executiewaarde van uw woning wordt aangegeven. Een waardeverklaring is niet hetzelfde als een taxatierapport.

Wat betekent een huis kopen met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)?

De Nationale Hypotheek Garantie is een fonds vanuit de overheid, waarbij woningkopers een garantie krijgen op hun hypotheek. Als u een huis koopt onder Nationale Hypotheek Garantie, dan koopt u met de garantie dat de hypotheekverstrekker al het uitgeleende geld terugkrijgt als het huis bij gedwongen verkoop minder opbrengt dan de waarde van de totale hypotheekschuld. Het maximale hypotheekbedrag voor aankoop van een woning onder NHG is nu gesteld op € 265.000,-. Wanneer u een huis koopt onder NHG, krijgt u een lagere hypotheekrente aangeboden bij uw hypotheekverstrekker, omdat deze minder risico loopt. Het rentevoordeel kan oplopen tot 0,6 %.
 

Wat zijn verborgen gebreken?

Verborgen gebreken zijn gebreken die pas na oplevering van de woning aan het licht komen. De verkoper is verplicht om alle bekende gebreken te melden, zodat de koper met de gebreken rekening kan houden bij het nemen van de koopbeslissing (meldingsverplichting). De koper heeft op zijn beurt de plicht zich actief op de hoogte te stellen van de staat van de woning (onderzoeksplicht). Dat kan door bijvoorbeeld een bouwtechnische keuring uit te laten voeren.

Wie is er verantwoordelijk voor verborgen gebreken?

De verkopende partij heeft een meldingsplicht en moet alle bekende gebreken melden zodat de kopende partij hier rekening mee kan houden bij de aankoop. De verkoper is aansprakelijk indien vast staat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn van een verborgen gebrek en de koper daar vervolgens niet over heeft ingelicht. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik van de woning in de weg staat.
De koper heeft op zijn beurt een onderzoeksplicht en dient zich actief op de hoogte te stellen van de staat van de woning (bijvoorbeeld door middel van een bouwtechnische keuring). Als de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken tijdens een bezichtiging is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.
 

Wat houdt de onderzoeksplicht van de koper in?

De verkoper van een woning is verplicht u de bij hem bekende, niet zichtbare gebreken van zijn of haar woning te melden. Dit wil niet zeggen dat de koper geen onderzoeksplicht heeft. De onderzoeksplicht van de koper houdt in dat deze zelf onderzoek dient te verrichten naar zaken die van belang zijn bij het nemen van de koopbeslissing. Zo kunt u bijvoorbeeld een bouwtechnische aankoopkeuring uit laten voeren om er zeker van te zijn dat de bouwkundige staat van de woning waarin u geïnteresseerd bent, in orde is.

Wat betekent ‘kosten koper’ of ‘k.k.’?

‘Kosten koper’ wordt meestal afgerond tot ‘k.k.’ Het betekent dat de kosten die gepaard gaan met de verkoop van een huis (overdrachtsbelasting, notariskosten, kadasterkosten) voor de rekening van de koper zijn. De hoogte van deze kosten varieert, maar een richtlijn is 7-8% van de koopsom. Tenzij het om nieuw te bouwen woningen gaat, komen de kosten meestal voor rekening van de koper.
 

Wat is erfpacht?

Erfpacht is een recht van de eigenaar (meestal de gemeente) om de grond waarop een woning staat te verpachten. Zodra u een woning koopt, pacht u de grond van de gemeente voor een bepaalde periode (vaak 50 of 100 jaar). Voor de erfpacht is een (jaarlijks) bedrag verschuldigd aan de eigenaar (erfpachtcanon). In de praktijk wordt de erfpacht meestal in 1 keer voor de gehele looptijd afgekocht. Het is verstandig te informeren of, en voor hoe lang, eventuele erfpacht is afgekocht.
 

Waarom moet ik servicekosten betalen?

Als u eigenaar wordt van een appartement dat deel uitmaakt van een groter pand, dan moet er geld gereserveerd worden voor onderhoud van het gebouw (dak, schilder, lift, onderhoud gemeenschappelijke ruimtes etc.). Meestal worden hier in een Vereniging van Eigenaren afspraken over gemaakt.

Mag de verkoper met iemand anders in onderhandeling gaan?

Zodra u in onderhandeling bent met een verkoper, dan mag hij niet met een tweede partij in onderhandeling gaan. Wel mogen bezichtigingen voor de woning gewoon doorgaan. Het kan dan natuurlijk wel voorkomen dat een andere partij ook interesse heeft voor dezelfde woning en het staat deze persoon vrij een bod uit te brengen. De verkoper mag hier echter niet op in gaan met een tegenbod. Wel kan hij de geïnteresseerde in dat geval uitleggen dat hij al in onderhandeling is en om een uiterst bod vragen. Hierna kan hij hetzelfde aan u vragen. Bedragen van de biedingen mag hij hierbij niet noemen. Op basis van de ontvangen informatie zal de verkoper besluiten al dan niet de koop met u te sluiten of de onderhandelingen af te breken.

Wanneer ben ik in onderhandeling?

Zodra de verkoper reageert op uw bod met een tegenvoorstel bent u in onderhandeling. Eerder niet. Dat betekent dus ook dat een verkoper niet eerst met u hoeft uit te onderhandelen, ook al was u de eerste met een bod.

Als ik een huis per se wil hebben, moet ik dan direct de vraagprijs bieden?

Door direct de vraagprijs te bieden garandeert u uzelf niet van de koop. Ook loopt u het risico teveel te betalen. De verkoper bepaalt uiteindelijk het bedrag waarvoor de woning wordt verkocht. De vraagprijs is een richtlijn, maar het staat hem vrij toch een hoger tegenbod te doen zodra de vraagprijs geboden wordt. Dit kan hij bijvoorbeeld doen als hij bij nader inzien denkt dat zijn vraagprijs in eerste instantie te laag was.
Vanuit de koper bezien is het ook niet altijd verstandig direct de vraagprijs te bieden. U loopt hiermee de kans een te hoge prijs voor een object te betalen. Door te onderhandelen merkt u waar de ruimte bij de verkoper zit.
Om bovenstaande redenen kan het verstandig zijn een NVM-aankoopmakelaar mee te nemen bij bezichtigingen en hem de onderhandelingen te laten voeren. Door zijn ervaring weet hij als geen ander wat een woning waard is, wat een reële prijs is en kan hij inschatten hoe de onderhandelingen verder verlopen. Een aankoopmakelaar kan u zo veel geld besparen.

Kan de verkoper de onderhandeling zomaar stop zetten?

Ja, dat kan. Zowel de koper als de verkoper mogen de onderhandeling op ieder moment stoppen.

Welke toegevoegde waarde heeft een makelaar?

Hoewel u heel veel zelf kunt bij de aan- of verkoop van uw woning, is het inschakelen van een makelaar erg zinvol. Zowel bij de aan- als verkoop kan de makelaar veel voor u betekenen (en u geld besparen bovendien). Denk aan een woningadvertentie op Funda, het opmaken van een juridisch correcte koopakte, het voeren van de onderhandelingen, advies over voorbehouden, advies over de waarde van een woning, etc.. Naast vakkennis en ervaring heeft een NVM-makelaar toegang tot diverse systemen die de markt een stuk transparanter voor u maken. Indien u voor een makelaar kiest, kies dan altijd een makelaar die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Alleen dan bent u verzekerd van een kwalitatief goede en betrouwbare dienstverlening.

Is e-makelaar lid van de NVM?

Ja. e-makelaar is een volwaardig NVM-makelaarskantoor. Daarmee verbinden wij ons aan de voorwaarden die de NVM aan ons stelt.

Waarom kiezen voor een NVM-makelaar?

De NVM is de grootste Nederlandse vereniging voor makelaars en vastgoeddeskundigen. NVM-makelaars zijn deskundig en werken volgens de regels die de NVM aan hen oplegt. Een NVM-makelaar is verplicht jaarlijks zijn kennis op peil te houden. Hij kent de markt en geeft uitstekend advies. Hij moet zich houden aan de NVM-erecode. Dit betekent dat hij alle regels van de NVM volgt en dat hij het belang van de klant altijd voorop stelt.
Alleen NVM-makelaars kunnen woningen prominent en met een uitgebreide advertentie op Funda plaatsen. Dit komt omdat de NVM grootaandeelhouder is van Funda. Daar bijna 100% van de woningzoekers hun zoektocht op Funda begint is het zeer belangrijk uw woning op Funda te presenteren.
Tot slot kunt u via een NVM-makelaar 2 keer per jaar deelnemen aan de succesvolle NVM Landelijke Open Huizen Dagen en wordt uw woning altijd in het uitwisselingssysteem van alle NVM-makelaars van Nederland gezet. Hierdoor wordt uw woning gepresenteerd via het grootste zoekbestand van Nederland.

Wat is het verschil tussen een NVM-makelaar en een makelaar zonder NVM lidmaatschap? 

Om lid te worden van de NVM moet een makelaar eerst een gedegen opleiding volgen en deze kennis jaarlijks op niveau houden door het volgen van (aanvullende) cursussen. Daarnaast verbindt een NVM-makelaar zich aan de voorwaarden die de NVM aan hem stelt. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan daarmee voorop.

Wat is de relatie tussen Funda en de NVM?

Funda is opgezet door de NVM en alle NVM-makelaars zijn zo mede-eigenaar van Funda. Op Funda staan alle woningen die bij alle NVM-makelaars te koop staan. Funda heeft van alle woningsites de grootste naamsbekendheid en staat in het gebruik op nummer 1. Bijna 100% van alle woningzoekenden zoekt op Funda. Daarmee is de kans dat uw woning via Funda wordt verkocht het grootst.